W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Kontakt

Zarząd Transportu Metropolitalnego
ul. Barbary 21A
40-053 Katowice

Infolinia ZTM:
800 16 30 30
e-mail: kancelaria@metropoliaztm.pl
ePUAP:
/METROPOLIAZTM/SkrytkaESP
NIP ZTM: 634-29-22-705

Regon: 369308114

Wydziały rozmieszczone są w dwóch budynkach: ul. Barbary 21A (budynek główny) oraz ul. Barbary 21 (budynek OPAL, II piętro).

Obwieszczenie

Obwieszczenie


Szanowni Państwo,

19.01.2023 r., podczas pracy kontrolera biletów ZTM, nastąpiło  naruszenie  poufności danych osobowych 17 pasażerów, na których nałożono opłaty dodatkowe o numerach: 114407905, 114407928, 114407973 (na terenie miasta Katowice) i 114407962 (na terenie miasta Świętochłowice) oraz opłaty kredytowe o numerach: 5334901, 5334902, 5334903, 5334904, 5334905, 5334906, 5334907, 5334908, 5334909, 5334910, 5334911, 5334912, 5334913. 

Ww. dokumenty w zależności od rodzaju zawierały następujące dane osobowe: imię, nazwisko, PESEL, rodzaj i numer dokumentu tożsamości, wzór podpisu, imiona rodziców, data urodzenia.  

Do naruszenia ochrony danych osobowych doszło na skutek kradzieży plecaka należącego do kontrolera biletów, wewnątrz którego znajdowały się ww. dokumenty, dokonanej przez nieznanego sprawcę. 

Gdzie możecie Państwo uzyskać więcej informacji?

W sprawie niniejszego naruszenia można się kontaktować:

  1. z Inspektorem Ochrony Danych ZTM, którym jest Pan Bartłomiej Czauderna, tel. 512 263 577, iod@metropoliaztm.pl,
  2. pod danymi teleadresowymi dostępnymi na stronie BIP ZTM

Jakie są możliwe konsekwencje i zagrożenia?

Naruszenie może wiązać się przede wszystkim z następującym ryzykiem: 
- próbami wyłudzeń za pośrednictwem fałszywych wiadomości,
- próbami podszycie się lub ukrycia swojej tożsamości,
- ograniczeniem lub utratą możliwości uzyskania dostępu do korzystania ze świadczeń opieki zdrowotnej lub próbą uzyskania dostępu do systemów obsługujących udzielanie świadczeń medycznych i uzyskaniem wglądu do danych,
- próbami kradzieży Państwa tożsamości oraz powzięcia na Państwa dane osobowe różnych zobowiązań, w tym kredytów i pożyczek, powodując starty finansowe,
- zarejestrowaniem przedpłaconej karty telefonicznej.

Co należy zrobić?

Zalecamy zachować najwyższą ostrożność przy odbieraniu podejrzanych wiadomości i reagowaniu na telefony oraz podawaniu danych innym osobom. Zalecamy najwyższą ostrożność, zwłaszcza gdy takie wiadomości oraz pytania dotyczą płatności. 

W momencie, gdy otrzymujecie Państwo telefon od banku, prosimy rozłączyć się i oddzwonić na oficjalną infolinię banku. Jeśli był to prawdziwy kontakt od Państwa banku zostaniecie Państwo przekierowani do odpowiedniego działu.

Należy również rozważyć zastrzeżenie swoich danych osobowych za pomocą strony https://www.bezpiecznypesel.pl/. 

W przypadku gdyby doszło do nielegalnego wykorzystania Państwa danych osobowych, należy niezwłocznie zawiadomić organy ścigania. 

Jakie podjęliśmy kroki?

Po wykryciu naruszenia podjęliśmy kroki w celu wyjaśnienia sytuacji oraz wprowadzeniu działań naprawczych i zapobiegawczych. Zdarzenie zostało zgłoszone 19.01.2023 r. do odpowiednich organów ścigania, tj. Policji. Ponadto pouczono pracownika, którego zaistniałe zdarzenie dotyczy, o konieczności zwracania szczególnej uwagi na bezpieczeństwo danych osobowych.



Serdecznie przepraszamy za wszelkie niedogodności.    

Powiadom znajomego