W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Kontakt

Zarząd Transportu Metropolitalnego
ul. Barbary 21A
40-053 Katowice

Infolinia ZTM:
800 16 30 30
e-mail: kancelaria@metropoliaztm.pl
ePUAP:
/METROPOLIAZTM/SkrytkaESP
NIP ZTM: 634-29-22-705

Regon: 369308114

Wydziały rozmieszczone są w dwóch budynkach: ul. Barbary 21A (budynek główny) oraz ul. Barbary 21 (budynek OPAL, II piętro).

Deklaracja dostępności

DEKLARACJA DOSTĘPNOŚCI

Zarząd Transportu Metropolitalnego zobowiązuje się zapewnić dostępność swojej strony internetowej zgodnie z przepisami ustawy z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych. Oświadczenie w sprawie dostępności ma zastosowanie do podmiotowej strony Biuletynu Informacji Publicznej: BIP - Zarząd Transportu Metropolitalnego.

Data publikacji strony internetowej: 2019-10-10.

Data ostatniej istotnej aktualizacji: 2023-01-18

Strona internetowa jest częściowo zgodna z ustawą z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych z powodu niezgodności lub wyłączeń wymienionych poniżej: 

Treści niedostępne cyfrowo:
1. Nie wszystkie elementy nietekstowe (grafiki, zdjęcia prezentujące istotne informacje) mają dodany tekst alternatywny lub opisy treści.
2. Nie wszystkie pliki do pobrania (w formacie .pdf, .doc i inne) są przygotowane jako dostępne, tzn. nie mają struktury pozwalającej osobom niewidomym na ich przeglądanie lub też są skanami dokumentów. Tym samym nie ma możliwości ich odczytania za pomocą wspomagających programów komputerowych.
3. Nie wszystkie teksty zamieszczone w serwisie są napisane w sposób dostępny dla osób, które na co dzień nie posługują się językiem urzędowym. 
4. Część z opublikowanych tekstów nie ma odpowiedniej struktury nagłówkowej.
5. Mapy są wyłączone z obowiązku zapewniania dostępności.          

Strona została stworzona zgodnie ze standardami W3C i WCAG 2.1.

Serwis w znacznym stopniu spełnia wytyczne techniczne związane z dostępnością.

Portal został zaprojektowany zgodnie z wymaganiami kontrastu opisanymi w Rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 12 kwietnia 2012 r. w sprawie Krajowych Ram Interoperacyjności, minimalnych wymagań dla rejestrów publicznych i wymiany informacji w postaci elektronicznej oraz minimalnych wymagań dla systemów teleinformatycznych (t.j. Dz. U. z 2017 r., poz. 2247 z późn. zm.).        

Informacja dla użytkowników niepełnosprawnych: 

1. Użytkownicy korzystający wyłącznie z klawiatury mogą swobodnie poruszać się po serwisie za pomocą klawisza Tab.           
2. Nawigacja jest przyjazna dla osób niewidomych dzięki unikalnym tytułom podstron i  porządkującej funkcji nagłówków.
3. W całym serwisie włączony jest tzw. fokus, czyli domyślne oznaczenie aktywnego linka czy pola formularza. Fokus przemieszcza się po wszystkich widocznych elementach aktywnych strony w logicznej kolejności – klawisz TAB.  
4. Linki – także te prowadzące do serwisów zewnętrznych – otwierają się w tym samym oknie.
5. Kontrast tekstu do tła – dzięki temu materiały osadzone na stronie są czytelne także dla osób słabiej widzących.
6. Staramy się pisać zrozumiałe teksty oraz formatować je w sposób zgodny z zasadami dostępności.

Oświadczenie sporządzono dnia: 2023-01-18

Deklarację sporządzono na podstawie samooceny przeprowadzonej przez Zarząd Transportu Metropolitalnego.

Na stronie internetowej można korzystać ze standardowych skrótów klawiaturowych.

Dodatkowe informacje oraz spis skrótów klawiaturowych

Podmiotowa strona BIP została zaprojektowana tak, aby jak największa liczba użytkowników mogła z niej swobodnie korzystać używając różnych systemów operacyjnych i różnych przeglądarek. Dla osób słabowidzących przeznaczona jest wersja tekstowa oraz wersja 
o zwiększonym kontraście. Możliwa jest też zmiana wielkości czcionki tekstu w opublikowanych artykułach.

Oprócz myszki po witrynie można się poruszać za pomocą klawiatury. Klawisz "TAB" przesunie fokus do każdej z opcji nawigacji lub linków na ekranie. Kombinacja klawiszy Shift+TAB cofnie fokus na poprzedni element nawigacji. Naciskając Enter nastąpi przejście do zaznaczonego odnośnika. Używając strzałek "w dół" i "w górę" można przewijać stronę.

Informacje zwrotne i dane kontaktowe

W przypadku problemów z dostępnością strony internetowej prosimy o informację. Osobą odpowiedzialną jest Katarzyna Ziomek. 

Kontakt: kancelaria@metropoliaztm.pl, tel. 32 743 84 84. 

Wnioski o udostępnienie informacji niedostępnej oraz żądania zapewnienia dostępności należy składać na adres mailowy kancelaria@metropoliaztm.pl  

Za rozpatrywanie uwag i wniosków dotyczących dostępności cyfrowej BIP Zarządu Transportu Metropolitalnego odpowiedzialna jest Katarzyna Ziomek, kancelaria@metropoliaztm.pl, tel. 32 743 84 84.

Informacje na temat procedury

Każdy ma prawo do wystąpienia z żądaniem zapewnienia dostępności cyfrowej strony internetowej, aplikacji mobilnej lub jakiegoś ich elementu. Można także zażądać udostępnienia informacji za pomocą alternatywnego sposobu dostępu, na przykład przez odczytanie niedostępnego cyfrowo dokumentu, opisanie zawartości filmu bez audiodeskrypcji itp.

Żądanie powinno zawierać:       
- dane osoby zgłaszającej żądanie,       
- wskazanie, o którą stronę internetową lub aplikację mobilną chodzi,           
- sposób kontaktu,          
- jeżeli osoba żądająca zgłasza potrzebę otrzymania informacji za pomocą alternatywnego sposobu dostępu, powinna także określić dogodny dla niej sposób przedstawienia tej informacji.

Podmiot publiczny powinien zrealizować żądanie niezwłocznie, nie później niż w ciągu 7 dni od dnia wystąpienia z żądaniem. Jeżeli dotrzymanie tego terminu nie jest możliwe, podmiot publiczny niezwłocznie informuje o tym wnoszącego żądanie, kiedy realizacja żądania będzie możliwa, przy czym termin ten nie może być dłuższy niż 2 miesiące od dnia wystąpienia z żądaniem. Jeżeli zapewnienie dostępności cyfrowej nie jest możliwe, podmiot publiczny może zaproponować alternatywny sposób dostępu do informacji.

W przypadku, gdy podmiot publiczny odmówi realizacji żądania zapewnienia dostępności lub alternatywnego sposobu dostępu do informacji, wnoszący żądanie możne złożyć skargę w sprawie zapewniana dostępności cyfrowej strony internetowej, aplikacji mobilnej lub elementu strony internetowej, lub aplikacji mobilnej. Po wyczerpaniu wskazanej wyżej procedury można także złożyć wniosek do Rzecznika Praw Obywatelskich.

Link do strony Rzecznika Praw Obywatelskich

Dostępność architektoniczna

Siedziba Zarządu Transportu Metropolitalnego: 

ul. Barbary 21A, Katowice

· przed budynkiem są 3 miejsca parkingowe dla osób z niepełnosprawnością oraz 1 miejsce parkingowe z tyłu budynku,
· do budynku prowadzą 3 wejścia – pierwsze główne od ul. Hercena, drugie (boczne) od ul. Hercena, trzecie (tylne) od strony ul. Szmausa,
· dla klientów i gości dostępne jest wejście od ulicy Hercena (główne) – zastosowano platformy dla wózków oraz drzwi otwierane automatycznie, umożliwiające bezkolizyjne wejście do budynku,
· informacja o rozkładzie pomieszczeń w budynku zapewniona jest w sposób głosowy (pracownicy ochrony znajdującej się przy wejściu głównym od ul. Hercena). Po przeprowadzeniu remontu punktu informacyjnego/ochrony będzie również dostępna wizualna informacja o rozkładzie pomieszczeń w postaci tablicy informacyjnej,
· w budynku funkcjonuje obszar kontroli dostępu, przez który można przejechać wózkiem poprzez specjalną bramkę,
· budynek jest dostępny dla osób na wózkach,
· w budynku znajdują się strzałki lub podświetlane napisy wskazujące kierunek ewakuacji,
· do budynku można wejść z psem asystującym i z psem przewodnikiem,
· toalety są dostępne dla osób z niepełnosprawnością na parterze budynku w prawym oraz lewym skrzydle,
· w budynku znajduje się winda na parterze, przystosowana do potrzeb osób niepełnosprawnych,
· w budynku można skorzystać z tłumacza języka migowego online,
· w budynku nie ma pętli indukcyjnych, oznaczeń w alfabecie Braille‘a, oznaczeń kontrastowych lub w druku powiększonym dla osób niewidomych i słabowidzących,
· w budynku nie zastosowano urządzeń i innych środków technicznych do obsługi osób słabosłyszących.

Punkty Obsługi Pasażera Zarządu Transportu Metropolitalnego:

ul. Dworcowa 35, Bytom

· brak miejsc parkingowych,
· do budynku prowadzą schody, brak możliwości podjechania wózkiem,
· w budynku można skorzystać z tłumacza języka migowego online,
· w Punkcie znajduje się stanowisko z obniżoną ladą w celu obsługi osób z niepełnosprawnościami,
· do budynku można wejść z psem asystującym i z psem przewodnikiem,
· w budynku znajdują się strzałki lub podświetlane napisy wskazujące kierunek ewakuacji.

ul. Rynek 8/1, Chorzów

· miejsca parkingowe dostępne w strefie płatnego parkowania Miasta Chorzów, w odległości około 100 m od Punktu,
· do budynku prowadzą schody, brak możliwości podjechania wózkiem,
· zastosowano dostęp alternatywny dla osób na wózkach w postaci przycisku znajdującego się na zewnątrz Punktu, którym sygnalizuje się chęć obsługi,
· w budynku można skorzystać z tłumacza języka migowego online,
· w Punkcie znajduje się stanowisko z obniżoną ladą w celu obsługi osób z niepełnosprawnościami,
· do budynku można wejść z psem asystującym i z psem przewodnikiem,
· w budynku znajdują się strzałki lub podświetlane napisy wskazujące kierunek ewakuacji.

ul. Składowa 8A (Centrum Przesiadkowe), Gliwice

· miejsca parkingowe, w tym dla osób z niepełnosprawnościami,
· budynek jest dostępny dla osób na wózkach,
· w budynku znajduje się winda,
· w budynku można skorzystać z tłumacza języka migowego online,
· w Punkcie znajduje się stanowisko z obniżoną ladą w celu obsługi osób z niepełnosprawnościami,
· do budynku można wejść z psem asystującym i z psem przewodnikiem,
· w budynku znajduje się ścieżka naprowadzająca oraz oznaczenia w alfabecie Braille’a dla osób niewidomych i słabowidzących,
· w budynku znajdują się strzałki lub podświetlane napisy wskazujące kierunek ewakuacji.

dworzec kolejowy Katowice

· miejsca parkingowe w tym dla osób z niepełnosprawnościami, znajdują się na parkingu podziemnym w Galerii Katowickiej,
· drzwi otwierane automatycznie, umożliwiające bezkolizyjne wejście do Punktu, 
· Punkt jest dostępny dla osób na wózkach,
· w Punkcie można skorzystać z tłumacza języka migowego online,
· w Punkcie znajduje się stanowisko z obniżoną ladą w celu obsługi osób z niepełnosprawnościami,
· do Punktu można wejść z psem asystującym i z psem przewodnikiem,
· w Punkcie znajdują się strzałki lub podświetlane napisy wskazujące kierunek ewakuacji.

ul. Pocztowa 10, Katowice

· miejsca parkingowe w tym dla osób z niepełnosprawnościami, znajdują się po drugiej stronie jezdni (w strefie płatnego parkowania Miasta Katowice),
· do budynku prowadzą schody, brak możliwości podjechania wózkiem,
· w budynku można skorzystać z tłumacza języka migowego online,
· w Punkcie znajduje się stanowisko z obniżoną ladą w celu obsługi osób z niepełnosprawnościami,
· do budynku można wejść z psem asystującym i z psem przewodnikiem,
· w budynku znajdują się strzałki lub podświetlane napisy wskazujące kierunek ewakuacji.

ul. Papieża Jana Pawła II 46, Piekary Śląskie

· brak miejsc parkingowych,
· budynek jest dostępny dla osób na wózkach,
· w budynku można skorzystać z tłumacza języka migowego online,
· w Punkcie znajduje się stanowisko z obniżoną ladą w celu obsługi osób z niepełnosprawnościami,
· do budynku można wejść z psem asystującym i z psem przewodnikiem,
· w budynku znajdują się strzałki lub podświetlane napisy wskazujące kierunek ewakuacji.

ul. Warszawska 3/17, Sosnowiec

· Punkt zlokalizowany jest w podziemnym pasażu, w którym znajduje się winda, przystosowana do potrzeb osób z niepełnosprawnościami oraz schody ruchome,
· na zewnątrz pasażu (tj. na poziomie 0) znajdują się ogólnodostępne miejsca parkingowe, 
· budynek jest dostępny dla osób na wózkach,
· w budynku można skorzystać z tłumacza języka migowego online,
· w Punkcie znajduje się stanowisko z obniżoną ladą w celu obsługi osób z niepełnosprawnościami,
· do budynku można wejść z psem asystującym i z psem przewodnikiem,
· w budynku znajdują się strzałki lub podświetlane napisy wskazujące kierunek ewakuacji.

al. Marszałka Piłsudskiego 12, Tychy 

· brak miejsc parkingowych dla osób z niepełnosprawnościami,
· zastosowano pochylnię dla wózków, 
· w budynku można skorzystać z tłumacza języka migowego online,
· w Punkcie znajduje się stanowisko z obniżoną ladą w celu obsługi osób z niepełnosprawnościami,
· do budynku można wejść z psem asystującym i z psem przewodnikiem,
· w budynku znajdują się strzałki lub podświetlane napisy wskazujące kierunek ewakuacji.

ul. Pokoju 1, Tarnowskie Góry

· przed budynkiem dworca znajdują się miejsca parkingowe, w tym dla osób z niepełnosprawnościami, 
· budynek jest dostępny dla osób na wózkach,
· w budynku znajdują się toalety, w tym dla osób niepełnosprawnych, 
· w budynku można skorzystać z tłumacza języka migowego online,
· w Punkcie znajduje się stanowisko z obniżoną ladą w celu obsługi osób z niepełnosprawnościami,
· do budynku można wejść z psem asystującym i z psem przewodnikiem,
· w budynku znajdują się strzałki lub podświetlane napisy wskazujące kierunek ewakuacji.

Kontakt z ZTM w Katowicach możliwy jest w szczególności poprzez: 
- korzystanie z poczty elektronicznej - e-mail: kancelaria@metropoliaztm.pl lub adresu elektronicznej skrzynki podawczej:/METROPOLIAZTM/SkrytkaESP, 
- korespondencję pisemną na adres: Zarząd Transportu Metropolitalnego w Katowicach, 
ul. Barbary 21a, 40-053 Katowice,        
- bezpłatny numer infolinii 800 16 30 30.

Zarząd Transportu Metropolitalnego realizuje obsługę osób niesłyszących poprzez usługę połączenia w formie on-line, dzięki której od poniedziałku do soboty od godz. 7:00 do godz. 15:00 można się skontaktować z tłumaczem języka migowego (wideo-tłumacz) https://tlumacz.migam.org/metropoliaztm. 

Zgodnie z Ustawą z dnia 19 sierpnia 2011 r. o języku migowym i innych środkach komunikowania się (t.j. Dz. U. z 2017 r., poz. 1824) osoby doświadczające trwale lub okresowo trudności w komunikowaniu się, mają prawo do korzystania z usług pozwalających na komunikowanie się. Osoba zainteresowana załatwieniem sprawy urzędowej przy pomocy tłumacza języka migowego jest zobowiązana zgłosić ten fakt co najmniej na 3 dni robocze przed planowanym terminem jej załatwienia.

Powiadom znajomego