RAPORT O STANIE ZAPEWNIANIA DOSTĘPNOŚCI PODMIOTU PUBLICZNEGO


DOSTĘPNOŚĆ ARCHITEKTONICZNA


Liczba budynków, w których podmiot prowadzi podstawową działalność i/lub obsługę interesantów:
Odpowiedź: 10

Czy podmiot zapewnia w tym budynku (tych budynkach) wolne od barier poziome i pionowe przestrzenie komunikacyjne?   
Odpowiedź: W części budynków tak, w części nie.

Wolne od barier poziomowe i pionowe przestrzenie komunikacyjne zapewnione są w 7 budynkach.

Czy podmiot zastosował w tym budynku (tych budynkach) rozwiązania architektoniczne, środki techniczne lub posiada zainstalowane urządzenia, które umożliwiają dostęp do wszystkich pomieszczeń, z wyłączeniem pomieszczeń technicznych?           
Odpowiedź: W części budynków tak, w części nie.

Dostęp do wszystkich pomieszczeń jest zapewniony 
w 7 budynkach.

Czy podmiot zapewnia w tym budynku (tych budynkach) informację na temat rozkładu pomieszczeń, co najmniej w sposób wizualny i dotykowy lub głosowy?           
Odpowiedź: Nie. 

Czy podmiot zapewnia (umożliwia, dopuszcza) wstęp do tego budynku (tych budynków) osobie korzystającej z psa asystującego?    
Odpowiedź: Tak. 

Czy podmiot zapewnia w przypadku tego budynku (tych budynków) osobom ze szczególnymi potrzebami możliwość ewakuacji lub uratowania w inny sposób?          
Odpowiedź: Tak. 

Słowny opis dostępności architektonicznej:

Siedziba Zarządu Transportu Metropolitalnego mieści się w Katowicach przy ulicy Barbary 21a. Do budynku prowadzą 3 wejścia – pierwsze główne od ul. Hercena, drugie boczne od ul. Hercena, trzecie tylne od strony ul. Szmausa. Do każdego z wejść do budynku prowadzą schody -  przy schodach do wejścia głównego znajduje się podjazd dla wózków. Dla gości przeznaczone jest wejście główne. Dla osób na wózkach inwalidzkich dostępne są korytarze i pomieszczenia w całym budynku, a na parterze budynku jest winda przystosowana do poruszania się osób niepełnosprawnych. Na parterze budynku w prawym oraz lewym skrzydle budynku znajdują się toalety dla osób niepełnosprawnych. Na parterze budynku w lewym skrzydle budynku znajduje się również pomieszczenie przystosowane dla matki 
z dzieckiem.  Przed budynkiem wyznaczono trzy miejsca parkingowe dla osób niepełnosprawnych. 
Do budynku i wszystkich jego pomieszczeń można wejść z psem asystującym i psem przewodnikiem. W budynku nie ma oznaczeń w alfabecie Brajla ani oznaczeń kontrastowych lub w druku powiększonym dla osób niewidomych i słabowidzących. W budynku nie ma informacji na temat rozkładu pomieszczeń – zapewnione są tylko tabliczki wskazujące kierunek i numery pomieszczeń, które znajdują się 
w określonych skrzydłach budynku. W przypadku konieczności ewakuacji lub uratowania wyznaczeni są pracownicy zobowiązani do zapewnienia pomocy osobom ze szczególnymi potrzebami.

Zarząd Transportu Metropolitalnego obsługuje interesantów także w Punktach Obsługi Pasażerów zlokalizowanych w Bytomiu przy ulicy Wolskiego na dworcu autobusowym, w Chorzowie na Rynku 8/1, 
w Gliwicach na placu Piastów 2, w Katowicach na dworcu kolejowym oraz przy ulicy Pocztowej 10, 
w Piekarach Śląskich przy ulicy Papieża Jana Pawła II 46, w Sosnowcu przy ulicy Warszawskiej 3/17 
w podziemnym pasażu handlowym, w Tychach przy alei Marszałka Piłsudskiego 12 oraz na Dworcu Autobusowym w Tarnowskich Górach przy ulicy Pokoju 1.

W punktach zlokalizowanych na dworcu kolejowym w Katowicach, w Piekarach Śląskich oraz 
w Tarnowskich Górach zastosowano rozwiązania architektoniczne umożliwiające swobodny dostęp do pomieszczenia oraz są zapewnione wolne od barier przestrzenie komunikacyjne. 

W punktach zlokalizowanych w Gliwicach, w Sosnowcu oraz w Tychach zastosowano podjazdy, szyny wjazdowe lub windy przystosowane do transportu wózków.

Punkty zlokalizowane w Bytomiu, w Chorzowie oraz w Katowicach przy ulicy Pocztowej 10 nie posiadają wolnych przestrzeni komunikacyjnych oraz nie zastosowano w nich rozwiązań umożliwiających swobodny dostęp do pomieszczenia. Niemniej zapewnia się dostęp alternatywny w postaci przycisku sygnalizującego chęć obsługi (w Bytomiu) bądź wywołania obsługi na zewnątrz, co umożliwiają szklane szyby (interesanci są widoczni przez pracowników.

We wszystkich budynkach podmiotu znajdują się strzałki lub podświetlane napisy wskazujące kierunek ewakuacji.

DOSTĘPNOŚĆ CYFROWA

Liczba prowadzonych stron internetowych i udostępnianych aplikacji mobilnych, dla których podmiot posiada deklarację dostępności

Liczba stron: 1 - https://bip.metropoliaztm.pl/  / częściowo zgodna / 23.04.2020 r.

Liczba aplikacji: 0

Liczba prowadzonych stron internetowych i udostępnianych aplikacji mobilnych, dla których podmiot nie posiada deklaracji dostępności

Liczba stron: 2

https://www.metropoliaztm.pl/pl/  / częściowo zgodna  
https://portal.kartaskup.pl/zaloguj / częściowo zgodna

Liczba aplikacji: 0

Słowny opis dostępności cyfrowej:

Strony internetowe prowadzone przez podmiot są częściowo zgodne z ustawą z dnia 4 kwietnia 2019 r. 
o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych, tj.:
- serwis www.bip.metropoliaztm.pl zawiera dokumenty PDF, które powstały na podstawie źle przygotowanych dokumentów word (nie ma w nich dobrze zaznaczonej logicznej struktury) - lub są skanami dokumentów. Czynione są starania, aby nowe dokumenty przygotowywane były poprawnie,
- mapy są wyłączone z obowiązku zapewniania dostępności,
- strony www.bip.metropoliaztm.pl oraz www.portal.kasrtaskup.pl zostały zaprojektowane zgodnie z wymaganiami kontrastu opisanymi w Rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 12 kwietnia 2012 r. Krajowych Ram Interoperacyjności, minimalnych wymagań dla rejestrów publicznych i wymiany informacji w postaci elektronicznej oraz minimalnych wymagań dla systemów teleinformatycznych (t.j. Dz. U. z 2017 r. poz. 2247),
- na wszystkich stronach użytkownicy mogą swobodnie poruszać się po serwisie za pomocą klawisza Tab,
- na nie wszystkich stronach nawigacja jest przyjazna dla osób niewidomych (brak unikalnych tytułów podstron i porządkującej funkcji nagłówków),
- fokus, czyli oznaczenie aktywnego linka czy pola formularza przemieszcza się po wszystkich widocznych elementach aktywnej strony w logicznej kolejności za pomocą klawisza TAB, ale jest widoczny tylko na stronie www.bip.metropoliaztm.pl,
- linki, także te prowadzące do serwisów zewnętrznych otwierają się w tym samym oknie tylko na stronach www.bip.metropoliaztm.pl oraz www.portal.kasrtaskup.pl,
- zastosowano w znacznej części na stronach kontrast tekstu do tła, jednakże na stronach znajdują się materiały mało czytelne dla osób słabiej widzących,
- teksty są pisane częściowo w sposób zrozumiały dla każdego użytkownika oraz formatowane częściowo w sposób zgodny z zasadami dostępności,
- na wszystkich stronach możliwa jest zmiana wielkości czcionki tekstu w opublikowanych artykułach,
- na stronach można poruszać się za pomocą standardowych skrótów klawiszowych,
- używając strzałek "w dół" i "w górę" można przewijać strony,
- strony została stworzone częściowo zgodnie ze standardami W3C i WCAG 2.0.

 
DOSTĘPNOŚĆ INFORMACYJNO-KOMUNIKACYJNA

Czy podmiot zapewnia osobom ze szczególnymi potrzebami obsługę z wykorzystaniem niżej wymienionych sposobów/środków wspierających komunikowanie się?
a.   Kontakt telefoniczny TAK
b.   Kontakt korespondencyjny TAK
c.   Przesyłanie wiadomości tekstowych, w tym z wykorzystaniem wiadomości SMS, MMS lub komunikatorów internetowych  TAK
d.   Komunikacja audiowizualna, w tym z wykorzystaniem komunikatorów internetowych TAK
e.   Przesyłanie faksów NIE
f.    Wykorzystanie tłumacza języka migowego przez strony internetowe i/lub aplikacje (tłumaczenie online) TAK
g.   Pomoc tłumacza języka migowego – kontakt osobisty TAK - w ciągu 2-3 dni roboczych
h.   Kontakt z pomocą tłumacza-przewodnika (kontakt osobisty) NIE

Czy podmiot posiada urządzenia lub środki techniczne do obsługi osób słabosłyszących, takich jak np. pętle indukcyjne, systemy FM, systemy na podczerwień (IR), systemy Bluetooth?
Odpowiedź: Nie.

Liczba prowadzonych przez podmiot stron internetowych: 
Odpowiedź: 3

Czy podmiot zapewnia na tej stronie internetowej (tych stronach internetowych) informację o zakresie swojej działalności (głównych zadaniach podmiotu) w postaci:
a. tekstu odczytywalnego maszynowo?
Odpowiedź: Nie.


b. nagrania treści w polskim języku migowym (PJM) w postaci pliku wideo?
Odpowiedź: Nie.

c. informacji w tekście łatwym do czytania (ETR)? 
Odpowiedź: Nie.

Czy podmiot zapewniał w okresie sprawozdawczym – tj. od 20.09.2019 r. do 01.01.2021 r. – na wniosek osoby ze szczególnymi potrzebami możliwość komunikacji w formie określonej w tym wniosku?
Odpowiedź: Nie.

INFORMACJA O DOSTĘPIE ALTERNATYWNYM

Czy w okresie sprawozdawczym podmiot zapewniał dostęp alternatywny w postaci wsparcia innej osoby?                                            Odpowiedź: Nie.

Czy w okresie sprawozdawczym podmiot zapewniał dostęp alternatywny w postaci wsparcia technologicznego, w tym z wykorzystaniem nowoczesnych technologii?
Odpowiedź: Nie.

Czy w okresie sprawozdawczym podmiot zapewniał dostęp alternatywny w postaci zmian w organizacji funkcjonowania podmiotu?
Odpowiedź: Nie.

Czy w okresie sprawozdawczym podmiot zapewniał dostęp alternatywny w sposób inny niż wymienione wyżej?
Odpowiedź: Nie.